Danmarks første Virtuelle Skills Stafet

På blot to uger er det lykkedes Køge Handelsskole, EUC Sjælland og ZBC i CAMPUS Køge at løfte det store fysiske syv dages arrangement over i en virtuel ramme for bugtens grundskoler. Grundskolerne har taget godt imod resultatet. I første uge har 8. klasser fra 24 skoler fra hele regionen været i sving hjemme på deres skoler.

”Opbakningen til og afviklingen af det virtuelle Skills Stafet har været forrygende”, siger campus koordinator, Fie Illum Jessen om eventens første fem dage, hvor 8. klasser fra 24 skoler har gennemført. ”Vi har fået super gode tilbagemeldinger, så vi er rigtig glade for, at vi tog udfordringen op,” tilføjer hun.

Fie Jessen har været i dialog med et stort udsnit af folkeskoler i regionen for at være klar til at imødekomme eventuelle opstartsudfordringer og få feedback på konceptet, så det kan bruges uden for campus-området.

”Vi vil rigtig gerne være med til at sætte en dagsorden, så flere tiltag kan testes i regionen bredt. I CAMPUS Køge ønsker vi, at endnu flere unge kan træffe kvalificerede valg for deres fremtid. Hvis vi har ramt noget rigtig her, deler vi gerne med andre uddannelser og institutioner”, siger Fie Jessen.

Ikke flere aflysninger – tak!

Lad os i stedet finde nye løsninger.

”I disse covid-19 tider ser jeg årets Skills Stafet, som et super godt initiativ og det er tydeligvis et resultat af et virkelig godt CAMPUS-Køge uddannelsesfælleskab mellem ZBC, EUC Sjælland og Køge Handelsskole, som gerne skulle hjælpe de unge i 8. klasse med at få et større indblik og forståelse for deres fremtidige uddannelsesmuligheder”, fortæller underviser i Køge Kommunes nye erhvervsklasse, Bibi Poulsen.

”Det er vigtigt, at eleverne får indsigt i deres uddannelsesmuligheder efter folkeskolen, selvom vi alle lige nu er udfordret af COVID-19. Årets virtuel skills har fungeret som en øjenåbner for mange elever. Mange elever er ikke klar over, hvor mange erhvervsfaglige uddannelser, der faktisk er. De tænker meget traditionelt f.eks. tømrer, mekaniker, butiksassistent og social- og sundhedsassistent, så de får virkelig udfoldet mulighederne her,” siger Bibi Poulsen.

Markedsføring og værktøjskasse i hjemmerørt mayonnaise - med håndsprit

”Det var vildt fedt at arbejde med design”, siger Stefanie, og fortæller at det var en sjov dag og at det var rart at blive i deres egen klasse. I deres gruppe havde de lavet en læskedrik med vandmelon og appelsin, som skulle sælges i bl.a. fitnesscentre. Dertil havde de optaget en video, hvor Stefanie solgte produktet til to drenge fra klassen, som så pludselig kunne løfte bordene helt op til klassens loft. ”Se den virker!” og så blev der grinet. Og så var dagen jo næsten halvt i mål.

Det perfekte læringsmiljø
”Det er lykkedes partnerne i CAMPUS Køge at holde det virtuelle forløb tro mod det fysiske arrangement. Det fungerer uddannelsesafklarende og er en øjenåbner for mange unge. De har formået at bevare konkurrenceelementet, selvom det er svært i denne COVID-19 tid, men jeg synes, at de unge har haft mulighed for at opleve lidt af konkurrenceånden i Skills med de opgaver, som de fik præsenteret i Virtuel Skills f.eks. at røre en mayonnaise, quiz, samarbejdsøvelser og designe og markedsføre et nyt læskedrikprodukt,” siger Bibi Poulsen.

Opfordring fra Bibi

”Som underviser var let at tilgå materialet på den virtuelle platform Moodle. Jeg oplever, at CAMPUS Køge har været meget villige til at have en dialog om konceptet og tager godt imod konstruktiv evaluering, for netop at gøre det endnu bedre til måske en ny gang Virtuel Skills i 2021. Et godt Skills kræver også engagerede lærere og vejledere, som kan og tør gå med på det virtuelle koncept, men det fungerer helt intuitivt og med vores gode erfaringer med virtuel undervisning under nedlukningen, så oplever jeg, at det er helt igennem muligt nu,” siger Bibi Poulsen.

Scroll to top