Elever finder ny smag til KiMs

2.g’erne på innovationsstudieretningen på Køge Handelsgymnasium er i fuld gang med at bearbejde de 750 spørgeskemaer, som de fik indsamlet til Campus+ under Køge Festuge. Besvarelserne skal lede eleverne videre på sporet af at opklare indholdet af et helt nyt produkt fra KiMs.

”Til Campus+ i 2018 indledte Køge Handelsgymnasiums innovationsstudieretning et samarbejde med Orkla omkring KiMs. Arbejdet involverede hen over skoleåret alle innovationsklasser i forskellige faser – og netop nu kører en KiMs kampagne i tv med de produkter, som eleverne har været med til at udvikle – to elever fra studieretningen er sågar med i reklamen Jørgens Hede Hule”, fortæller underviser Anisa Buskov. Punktummet for samarbejdet er imidlertid ikke sat. Det fortsætter – igen var Campus+ anledningen til at skyde det i gang med dataindsamling, som 2.g’erne varetog.

”Orklas udviklingsafdeling har bedt os om at finde frem til en ny nøddevariant til unge i vores egen aldersgruppe. Vi har gruppevis udarbejdet spørgeskemaer til vores KiMs stand på Campus+ dagen, hvor Køge bymidte netop var fyldt med unge i målgruppen. Vi var overrasket over hvor hurtigt det gik med at indsamle data, på kun 20 minutter havde vi allerede fået indsamlet 100 besvarelser i vores gruppe,” fortæller Trine Richardt, Caroline Gry Gabriel og Mads Reimer fra 2.l.

”Eleverne har arbejdet intenst med markedsundersøgelser i faget Afsætning, og de havde derfor lavet nogle utrolig brugbare spørgeskemaer, som de også havde afprøvet på hinanden før Campus+ dagen blev skudt i gang,” forklarer underviser Anisa Buskov, som er tilknyttet projektsamarbejdet med Orkla.

Fortsættelse følger
”Vi er nu i gang med at sammenligne vores data, og bruger i vores gruppe Google analyse til den del. Dernæst skal vi igen gruppevis arbejde med vores præsentation, som skal fremlægges for Orkla. Vores konklusioner skal føre til anbefalinger til udviklingen af nye KiMs nøddevarianter. Det er ret vildt at tænke på, at vores arbejde er en del af et helt nyt produkt, der en dag står i butikkerne,” siger Mads Reimer fra 2.l.

”Vi er utrolig glade for vores praksisnære samarbejde med Orkla, der tager eleverne hele vejen ind i den virkelige verden i en udviklingsafdeling. Det er noget helt andet end blot at arbejde med de vante virksomhedscases,” slutter Anisa Buskov.

Efter præsentationen giver 2. g’erne stafetten videre til 3. g’erne lige efter jul, der i samarbejde med Orkla skal arbejde videre med strategi, kampagne og indsalg til dagligvarekæderne.

Samarbejdet med Orkla er en del af et større EU-Socialfondsprojekt sammen med ZBC, der har fokus på undervisning i iværksætteri. Dette giver eleverne fra erhvervsuddannelser og erhvervsgymnasier iværksætterkompetencer i forhold til at starte egen virksomhed.

Reklamen Jørgens Hede Hule kan pt ses i tv og på Youtube

Scroll to top