Overlevelse i en opmærksomhedsøkonomi

På Køge Handelsgymnasium er 3. g'erne ved at tage hul på uddannelsens sidste store skriftlige opgave om globalisering, inden sommerens studentereksamen. I år var det professor Vincent Hendricks, der satte scenen forud for årets emneafgrænsning.

Der gik en direkte linje fra sidste års DIO-foredragsholder Mogens Lykketofts personlige opfordring til eleverne om at være deres globale borgerskab bevidst til Vincent Hendricks foredrag. Til daglig er Vincent Hendricks professor i formel filosofi og leder af Center for Information og Boblestudier ved Københavns Universitet, forfatter til bøger om blandt andet bobleteori, demokrati og videnskabsteori, redaktør på forskellige videnskabelige tidsskrifter – og en klar debattørstemme i samfundsdebatten.
Uddannelsesrektor på Køge Handelsgymnasium, Henrik Flyge opridsede, før Vincent Hendricks overtog opmærksomheden, 3. g’erne for opgaven i Det internationale område (DIO):
”Den globale økonomi vokser, og verdens lande er i dag mere afhængige af hinanden end nogensinde tidligere. Vi er alle som borgere og individer nødt til at forholde sig til verdenen. I er en generation, som er født ind i en globaliseret verden – og I er født ind i en grænseløs digital tidsalder. Paradoksalt nok er verden blevet lille og dog på nogle områder blevet større – eller skævere. Dagens foredragsholder, Vincent Hendricks, beskæftiger sig med de paradokser, med demokratier i en globaliseret verden, med økonomier og meget andet,” sagde Henrik Flyge til præsentation.

Hvem er egentlig kunden?
Vincent Hendricks tog elevernes opmærksomhed fra det øjeblik, han indtog scenen: Mobiler er ikke bandlyst, sagde han og fortsatte: ”I må gerne tage dem frem, men jeg vil opfordre jer til at overveje, hvad I gør med den.”
Med udgangspunkt i hjemlige eksempler, spurgte Vincent Hendricks eleverne, om de kunne huske hvad der havde kickstartet Benjamin Lasnier og Fie Laursens karrierer som internetfænomner og influencere? Begge har store skarer af følgere på forskellige sociale medier – førstnævnte er tilmed et globalt fænomen med ca. 1 mio. følgere alene på instagram. Hendricks måtte hjælpe hukommelsen lidt på gled: Lasnier er blevet kendt for at ligne en kendt (den canadiske sanger Justin Bieber) og Laursen var den første, som trådte offentligt frem som offer for digital mobning herhjemme.
Det blev Vincent Hendricks’ bro for at tale videre om ”opmærksomhedsøkonomien”, som i disse år præger og hærger. Men grunden til vi overhovedet kan se, sende og streame videoer med lyd og i god billedkvalitet kan vi takke pornoindustrien for, fortalte Hendricks og tilføjede, at 10 % af alverdens båndbredde optages af porno – til sammenligning fylder politik og politisk debat en promille. Det satte unægtelig perspektiv på sagerne.
Vi lever i en opmærksomhedskultur, hvor få får meget opmærksomhed og mange meget meget mindre. Vi har alle kun 24 timer i døgnet at gøre godt med, så det er et nulsumsspil – der er ikke mere at gøre godt med pr. individ. Og det er den opmærksomhedsmængde, som annoncører gennem influencere, sociale medier mv, kæmper om – eller brugernes opmærksomhed i form af data. Så hvad vil du bruge din tid på?, spurgte Vincent Hendricks henvendt til eleverne. Hvis det foregik i den fysiske verden som i den digitale, ville man som individ føle sig krænket og trådt på, lød Hendricks pointe. I udgangspunktet er adgangen til sociale medier gratis – men intet i tilværelsen er gratis: Du betaler med din tid og din dyrebare opmærksomhed, samt dine data om dig selv og din adfærd. Det er vigtigt at være bevidst om sin rolle – den reelle kunde er annoncøren. Du er blot produktet, lød det fra scenen.

Nye generationers bevægelse
Det lyder meget dystopisk, men det er reelt, og vi – og I – skal tage affære nu, lød det fra Vincent Hendricks. Mens vi kigger på, hvad få mennesker foretager sig på sociale medier, er verdenen brudt i brand: Når det hele ramler, er jeg her ikke længere, men jeg interesserer mig for, at min generation – som i øvrigt er den første i verdenshistorien, som afleverer en klode i værre forfatning end da vi modtog den – hjælper med at vende skuden: Og der er rigeligt at tage fat på, sagde Vincent Hendricks med henvisning til FNs 17 Verdensmål og World Economy Forums 2019-liste over globale udfordringer, som vi kollektivt verden over skal løfte. Internettet står opført på listen som udfordring nummer 6 og rummer ellers emner som fx fødevaresikkerhed, større økonomisk lighed, ligestilling og klima. Det er ikke bare én udfordring – det er komplekst, for det er alt på én gang. Det er en ordentlig mundfuld, erkendte Hendricks – tag blot alene den økonomiske ulighed: 1 % af verdens befolkning ejer 50 % – det går fortsat den forkerte vej.
De komplekse globale udfordringer skal løftes af hårdt arbejde, af tillid og solidaritet, påpegede Vincent Hendricks og henviste til PWCs nylige rapport om de yngre generationers tilgang til verden – de vil løfte de globale udfordringer og de ved, det handler om at mobilisere andre unge for at få vendt normerne – de er langt mere styret af idealer og af, at det skal skabe mening for at give værdi. Ikke bare under foredraget havde eleverne lyttet opmærksomt – også efter foredraget gik flere op for at kvittere for et godt oplæg og en meningsgivende opsang.

Henrik Flyge (tv) og Vincent Hendricks (th).

Yderligere information: Kontakt chef for kommunikation og marketing på Køge Handelsskole Louise Schmedes på [email protected].

Scroll to top